Question:
Hello Patrick,
I have a question for you that is on my mind for some time now. Did Japauto ever raced with the JPX cylinder blocks, or did they just used the original blocks?
Almost all the machines I know from the past used the welded original blocks.
Is the JPX block purely for street use?
Answer:
Yes, Rob, it's exact, Japauto never committed a motor bike in race with a large block JPX. Can be because of the weight, and the width of the engine to equip the motor bike with a narrow fairing. The cubic capacity was identical with a small block and the power too ! Only company JPX had engaged with the Bol d'or 1974 Japauto with framework PEM and driving Japauto with a big block. JPX wanted to present its knowledge to make with this motor bike and to make publicity for its company. It's for that the motor bike was equipped with big block JPX, wheels JPX, brakes JPX, the cover aluminum JPX, the handle with fast pulling JPX, etc… This motor bike arrived at the 11th position ! The big blocks JPX were thus reserved for Japauto for the road. Greetings, Patrick
Oui, Rob, c'est exact, Japauto n'a jamais engagé une moto en course avec un gros bloc JPX.. Peut être à cause du poids, et de la largeur du moteur pour équiper la moto avec un carénage étroit.. La cylindrée était identique avec un petit bloc et la puissance aussi ! Seul la société JPX avait engagé au Bol d'or 1974 une Japauto à cadre Pem et moteur Japauto avec un gros bloc cylindre. JPX voulait présenter son savoir faire avec cette moto et faire de la publicité pour son entreprise. C'est pour cela que la moto était équipée du gros bloc JPX, des roues JPX, des freins JPX, des carters alu JPX, de la poignée à tirage rapide JPX, etc... Cette moto est arrivée à la 11ème place ! Les gros blocs JPX étaient donc réservés aux Japauto pour la route.
Cheers, Rob